Ideologie – společenské souvislosti nákazy, motivace promítače – zůstávají stranou a pokud ve filmu ještě doznívá nihilismus předchozí dekády (deziluze konce), jedná se už spíše o konvenci. Po vláčné expozici, jež buduje atmosféru, se situace rychle změní a zdánlivě vyčerpá (rychlé šíření nákazy); tvůrce ji ale neotřelými nápady dokáže opakovaně inovovat (příchod pankáčů fetujících koks z plechovky koly, využití rekvizit motorky a samurajského meče, surreální vpád vrtulníku). Diváci představení se promění v masu nemrtvých a v uzavřeném prostoru představují neustálou výzvu pro tenčící se skupinu nedotknutých. Tím, jak obvyklé vzorce jednání (vůdcovství, spolupráce) nemají dlouhého trvání, pročistí se nakonec notně zkarikovaný vzorek společnosti na nejsilnějšího jedince… Přes svůj podvratný světonázor je film především zábavou v postmoderním duchu. Rychle stříhané krátké záběry zbavují násilí sadistického ostne; těla jsou spotřební materiál, který se snadno ničí, jako by byla z vosku. K povaze konzumního hororu přispívá i hudební složka, jež doplní kvapíkový heavy-metal čistým popem… Bavův dobrý film je dokladem toho, že horor má ze všech žánrů asi největší potenciál k inovaci. [viděno na DVD z půjčovny Radost]
10. srpna 2016
DÉMONI (Lamberto Bava, 1985)
Horor syna Maria Bavy se kromě prologu, epilogu a
několika dalších obrazů odehraje celý v budově kina. Motiv hororu
v hororu, tedy hororového představení promítaného postavám většinou neviditelným, kyborgovi se podobajícím promítačem, nesouvisí se sebereflexí
žánru či úvahou o jeho divácích: představuje neotřelý způsob, jak začít film a
udržet jednotu místa. Navíc jím Bava odkazuje na své velké předchůdce:
útržky promítaného filmu jsou variací na filmy otce (kulisy gotického hororu,
rekvizita masky) a Argenta (detail ruky s nožem, tělesnost, sadismus, expresivní užití barev).
Pocta ovšem skončí v okamžiku, kdy se dění na plátně přenese jako nákaza do
sálu kina a s ním přijde i zcela odlišná estetika. Bavův splatter se
odehrává v současnosti a je především hororovou groteskou ve velkém tempu.
Znevažuje vše, lidským tělem počínaje, a více než o metaforické představení světa
mu jde o zrychlení hororových efektů.
Ideologie – společenské souvislosti nákazy, motivace promítače – zůstávají stranou a pokud ve filmu ještě doznívá nihilismus předchozí dekády (deziluze konce), jedná se už spíše o konvenci. Po vláčné expozici, jež buduje atmosféru, se situace rychle změní a zdánlivě vyčerpá (rychlé šíření nákazy); tvůrce ji ale neotřelými nápady dokáže opakovaně inovovat (příchod pankáčů fetujících koks z plechovky koly, využití rekvizit motorky a samurajského meče, surreální vpád vrtulníku). Diváci představení se promění v masu nemrtvých a v uzavřeném prostoru představují neustálou výzvu pro tenčící se skupinu nedotknutých. Tím, jak obvyklé vzorce jednání (vůdcovství, spolupráce) nemají dlouhého trvání, pročistí se nakonec notně zkarikovaný vzorek společnosti na nejsilnějšího jedince… Přes svůj podvratný světonázor je film především zábavou v postmoderním duchu. Rychle stříhané krátké záběry zbavují násilí sadistického ostne; těla jsou spotřební materiál, který se snadno ničí, jako by byla z vosku. K povaze konzumního hororu přispívá i hudební složka, jež doplní kvapíkový heavy-metal čistým popem… Bavův dobrý film je dokladem toho, že horor má ze všech žánrů asi největší potenciál k inovaci. [viděno na DVD z půjčovny Radost]
Ideologie – společenské souvislosti nákazy, motivace promítače – zůstávají stranou a pokud ve filmu ještě doznívá nihilismus předchozí dekády (deziluze konce), jedná se už spíše o konvenci. Po vláčné expozici, jež buduje atmosféru, se situace rychle změní a zdánlivě vyčerpá (rychlé šíření nákazy); tvůrce ji ale neotřelými nápady dokáže opakovaně inovovat (příchod pankáčů fetujících koks z plechovky koly, využití rekvizit motorky a samurajského meče, surreální vpád vrtulníku). Diváci představení se promění v masu nemrtvých a v uzavřeném prostoru představují neustálou výzvu pro tenčící se skupinu nedotknutých. Tím, jak obvyklé vzorce jednání (vůdcovství, spolupráce) nemají dlouhého trvání, pročistí se nakonec notně zkarikovaný vzorek společnosti na nejsilnějšího jedince… Přes svůj podvratný světonázor je film především zábavou v postmoderním duchu. Rychle stříhané krátké záběry zbavují násilí sadistického ostne; těla jsou spotřební materiál, který se snadno ničí, jako by byla z vosku. K povaze konzumního hororu přispívá i hudební složka, jež doplní kvapíkový heavy-metal čistým popem… Bavův dobrý film je dokladem toho, že horor má ze všech žánrů asi největší potenciál k inovaci. [viděno na DVD z půjčovny Radost]