22. prosince 2007

Konec roku = cinefilova kocovina


Takže, přátelé, keců bylo pro tento rok dost a já odjíždím do kouzelné země bez internetu, kde Pražáky a intelektuály vítají kameny. Pro ty nadějnější z vás přikládám pro inspiraci 10 filmů, které letos nejvíce otřásly mým cinefilním světem (řazeno podle abecedy, vybíral jsem především srdcem, bez ohledu na nálepky "mistrovských filmů", byť třeba oprávněné):

> BEOWULF (USA 2007, Robert Zemeckis)
> COEURS (Francie 2006, Alain Resnais)
> DOPISY Z IWO JIMY (USA / Japonsko 2006, Clint Eastwood)
> EXILED (Hong Kong 2006, Johnny To)
> HEBKÁ KŮŽE (Fracie / Portugalsko 1964, Francois Truffaut)
> I WAS A MALE WAR BRIDE (USA 1949, Howard Hawks)
> JARNÍ PŘÍBĚH (Francie 1990, Eric Rohmer)
> LIDÉ V NEDĚLI (Německo 1930, Curt Siodmak, Robert Siodmak, Fred Zinnemann, Edgar G. Ulmer)
> KDO JE TADY ŘEDITEL? (EU 2006, Lars von Trier)
> POSEDLOST (Itálie 1943, Luchino Visconti)

Když jsme u žebříčků, odkazuji na asi nejvíce relevatní CRITICS POLL, jakkoli omezený pouze na filmy uvedené letos v amerických kinech; distribucí opomenuté snímky mají v rámci této ankety vlastní kategorii (vyhrálo ji z Varů známé korejské melodrama SECRET SUNSHINE). V anketě hlasují američtí kritikové s reputací, je tak spíše intelektuálská, ale ne odtržená od světa a žánrových filmů, jakkoli ty hrají přece jen druhé housle; ještě hůře dopadá většina populárního, na Oscary kalkulovaného "umění". CRITICS POLL až do loňského roku vycházel na stránkách newyorského kulturně-alternativního týdeníku Village Voice, letos ho po něšťastném otřesu v kulturní rubrice Voiců převzal internetový IndieWire. Nejvyššího hodnocení se dostalo těmto filmům:

(1.) AŽ NA KREV (USA 2007, Paul Thomas Anderson)
(2.) ZODIAC (USA 2007, David Fincher)
(3.) TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ (USA 2007, Ethan a Joel Coenové)
(4.) SYNDROMES AND A CENTURY (Thajsko / Francie / Rakousko 2006, Apichatpong Weerasetthakul)
(5.) 4 MĚSÍCE, 3 TÝDNY A 2 DNY (Rumunsko 2007, Cristian Mungliu)
(6.) I´M NOT THERE (USA 2007, Todd Haynes)
(7.) THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD (USA 2007, Andrew Dominik)
(8.) COLLOSAL YOUTH (Francie / Portugalsko / Švýcarsko 2006, Pedro Costa)
(9.) KILLER OF SHEEP (USA 1977, Charles Burnett)
(10.) OFFSIDE (Írán 2006, Jafar Panahi)
... na dalších místech např. 11. ČERNÁ KNIHA (Verhoeven), 14. VÝCHODNÍ PŘÍSLIBY (Cronenberg), 15. I DON´T WANT TO SLEEP ALONE (Tsai), 18. SOUTHLAND TALES (Kelly), 20. RATATOUILLE (Bird), 29. COEURS (Resnais), 32. AUTO ZABIJÁK (Tarantino), 41. EXILED (To), 47. BOURNEOVO ULTIMÁTUM (Greengrass)... a TRANSFORMERS bez bodu.

Z pohledu této kritické ankety se letos velmi dařilo americkým filmům (nebývá to zvykem, navzdory americkému složení poroty) a to těch na okraji studiového systému - ryze nezávislé filmy letos ostrouhaly. Nás může těšit, že alespoň polovinu z filmů první desítky jsme v distribuci viděli, resp. uvidíme (1., 3., 6., asi jen na videu 7.), za některé další můžeme být vděční Karlovým Varům (10.) a Febiofestu (4.). Žebříček je to relevantní a zároveň vlastně nanicovatý, pokud ho považujeme za víc než inspiraci (k dobrým filmům a přehodnocení vlastních měřítek toho, co považujeme za "umění"), ale vzpomeňte si na něj, až budete zase přeceňovat Greengrasse a diskutovat o institucionalizovaných "garantech kvality" v čele s Oscary...

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Greengrass útočí víc než na intelekt na srdce a bezprostřednost diváka, což páni kritici ve svém hledačství nad-filmů bohužel opomíjejí.

dr řekl(a)...

Greengrass neútočí na intelekt víc než pánové, kteří se umístili nad ním. Otázka je, anonyme, co vlastně míníš intelektem... Je to ta část mozku, která tě nutí volat "supr" a "cool", aniž vlastně víš proč?