Dochází
k umělému hromadění konfliktních ploch, k nedorozuměním, zaměnám postav,
trapným situacím. Dočkáme se i variace na situaci s mužem schovaným ve
skříni v cizím pokoji; Marek ji příznačně „zkazí“ tím, že muž je hned
odhalen a situace nemá žádné následky (muž vyjde z pokoje a mluví mobilem se
svou matkou). Tvůrce v podvratném pokusu o divácký film buduje odlehčené napětí
s pomocí umělých schémat, ale nesnímá je v komfortních celkových
záběrech, nýbrž v nervím stylu psychothrilleru. Angažovaná kamera je blíže postavám, švenkuje mezi nimi, opticky si je přibližuje v
prostoru. V okamžiku, kdy napětí slibuje přerůst v otevřený
konflikt, se nahromaděná negativní energie sice přemění ve frenetickou akci
– hromadnou honičku –, ta ale dějovou konstrukci dokonale rozloží. Tvůrce opustí
společnost, potažmo společenská témata adopcí a pedofilie, a přesune pozornost ke
dvojici osamělých mladých mužů, zaměňovaných „dvojníků“, kteří doposud plnili
roli pěšáků v situační hře. Situace se otevřela, žánrová struktura
je rozbita. Osvobození postav z jejich úzkých rolí představuje zajímavý,
byť poněkud neurčitý efekt. [viděno na kanále CS film]
18. října 2015
NIC PROTI NIČEMU (Petr Marek, 2011)
Co se
struktury zápletky týče, slibuje zřejmě nejdiváčtější z Markových filmů situační
komedii. Zápletka vychází ze spekulace: mladá
manželská dvojice se v utajení vydá na uzavřené setkání lidí, nyní už dospělých
sirotků vychovaných adoptivními rodiči, aby získali poznatky o adoptivní
výchově, kterou plánují. Toto východisko tvůrce rozvíjí účelovými komplikacemi typickými
pro daný subžánr: účastníci se znají pouze z chatovací skupiny (vidí se
poprvé) a mužská polovina páru si v časovém tlaku vybere z možných přezdívek
členů skupiny přezdívku toho, který se při chatech profiloval jako pedofil, aby
ostatní patřičně provokoval; jeho „psí hlavu“ si nebohý hrdina nasadí. Druhé východisko
zápletky, jež slibuje další situační konsekvence, se týká páru, který setkání
pořádá: partnerka zjistí, že mezi účastníky je i její bývalý přítel,
který ji po rozchodu obtěžoval; vedle něj se setkání účastní i její někdejší nápadník,
který po ní nepřestal toužit.