Spielbergův
předposlední film navazuje na jeho dřívější historická dramata, ve kterých se
rovněž pokusil zvážit tíhu dilematu doby (ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA, MNICHOV, LINCOLN).
Považuji takové úsilí za marné, protože buď platí, že konečná volba je v dané
konstelaci zjevně správná, jako v případě tohoto filmu (volba proti
Nixonovi, proti Vietnamu, za ideály americké ústavy a demokracie); nebo je
volba natolik složitá, že ji film nemůže rozsoudit. Výsledkem pak není komplexnost,
ale dramatická nerozhodnost, přešlapování mezi akcí a kontemplací, mezi žánrovým
filmem a dramatem (MNICHOV).
Ve
srovnání s vrcholně existenciálními volbami ve Scorseseho filmech (ŠPINAVÉ
ULICE) působí dilema THE POST prostoduše. Jediná komplikace spočívá v tom,
že hrdinka musí vážit obchodní zájmy svého vydavatelství v kritickém předělu
vstupu na burzu. To přirozeně musela být ve skutečnosti těžká překážka na cestě k principiálnímu rozhodnutí, ale film není skutečnost: drama nahlížené ex post je
oslavou volby, o jejíž správnosti se nepochybuje.
Herečka
Streepová hraje svůj historický předobraz, ale není jím; Spielberg staví omšelý
efekt na kontrastu bezmála obyčejné, „malé“ ženy a prostředí nejvyšších washingtonských
kruhů, jehož je přitom součástí. Kdyby se hrdinka rozhodla opačně, tedy ve
prospěch vládnoucí moci, nebylo by dramatu ani filmu. Cesta ke správné volbě je umetená: odpor je dramaticky přitažlivější než zachování statusu quo, postavy na správné straně jsou sympatičtější (stigma darebáka Nixona).
Zatímco
Scorseseho hrdinové převádějí své volby do jednání, aniž se ještě rozhodli,
tedy žijí oba póly své volby a přestávají být idealisty (poslední dějství POSLEDNÍHO
POKUŠENÍ KRISTA), Spielberg pojímá svou hrdinku „panensky“, jako by měla učinit
první a poslední velké rozhodnutí v životě. Marně se snaží nahlédnout do její
hlavy: v okamžiku konečného rozhodnutí kamera pomalu najede na ženu v domáckém nočním oděvu. Cítíme pouze to, jak tvůrce prožívá tíhu její
volby, ale souvislosti té volby jsou jen „horkým vzduchem“. Vzrušeně se o nich
mluví, diváka však nijak netíží.
Takto
pojaté drama vyzní ahistoricky: kdo z nás by tehdy, tedy dnes, volil
jinak? Není divu, že expozice a kolize jsou výrazně dynamičtější a divácky
vděčnější než druhá polovina Spielbergova dramatu, v níž se gratuluje
hrdince a svému liberálnímu já (obdivné pohledy mladých žen, obklopujících hrdinku při odchodu ze soudní budovy). Zřejmě se najdou tací, kteří ocení „podvratný“ důraz na roli žen: Hanksova postava šéfredaktora, mužsky nadřazeného „honícího
psa“ demokracie, se pod tíhou okamžiku, jenž nepatří jemu, dramaticky vytratí (od akce ke kontemplaci). Téma volby zatěžuje i charakterizaci: postava se
nevyvíjí, stane se někým jiným (zdrženlivým pobočníkem její volby). [DCP]