Toto "obludárium" se odmítá napravit a na bludný kruh hrdinových návštěv reaguje s rostoucí agresivitou. Kněz zpočátku připomíná rockovou hvězdu – rozevlátým stylem, pohotovou reakcí na každý argument, znalostí popkultury –, ale postupně přichází o svou auru i nedotknutelnost kněze. Sadistický tvůrce naplní příslib názvu do puntíku… Film stojí na nejapném konceptu sebenaplňujícího se proroctví: hrdina dostane od anonymního člena komunity posledních sedm dní života, než bude zabit za hříchy církve (znásilňování chlapců). Zatímco se samoúčelná lhůta blíží ke konci, hrdina dělá to co obyčejně, stará se o svou obec. Že tvůrce jeho profesní imperativ použije proti němu, je důkazem zbabělosti jeho kata a velkým hříchem filmu. Jako „černý film“ nemá morálku, boří poslední dramaturgické tabu a jen v epilogu povolí smyčku svého cynismu náznakem spásy. V souladu se zbytkem filmu se jedná o vylhaný, svévolný obrat… V brutálně nivelizující vizi světa je idealista obviněn z pokrytectví a jeho opaku – ďábelskému manipulátorovi, tvůrcovu alter egu – se dostane duchovní pomoci od té nejméně uvěřitelné postavy. [viděno na kanálech Cinemax]
24. května 2016
KALVÁRIE (John Michael McDonagh, 2014)
Dobře utajený kult evropské kinematografie přináší to nejhorší z obou
světů: ze světa komerce narcistní, post-tarantinovský šunt přemístěný do
katolického Irska, ze světa festivalu obrázky z mírně exotické krajiny a
povrchní reflexi duchovní krize. Tvůrce místo toho,
aby poctivě zkoumal své téma, hromadí odkazy na společenské kauzy (skandály
církve, finanční krizi) a místo dialogů vypouští bubliny tezí: „Pro většinu lidí je víra strachem ze smrti.“ Hrdina, katolický kněz, jenž se snaží přimět
místní komunitu k pokání, naráží ve svém úsilí na vykonstruovaně barvité postavy. Příklady těchto nechtěných karikatur
budiž mladý muž s kamennou tváří a nápadným motýlkem, který chce
vstoupit do armády, aby v ní mohl ukojit svůj vražedný impuls, bohatý
finančník, typický irský alkoholik, jenž láká hrdinu na příslib pokání a nato
se vzpurně vymočí na plátno nedozírné ceny, a sériový vrah-kanibal, který
se chce ve své cele vyzpovídat a my nevíme, zda to (tvůrce) myslí vážně.
Toto "obludárium" se odmítá napravit a na bludný kruh hrdinových návštěv reaguje s rostoucí agresivitou. Kněz zpočátku připomíná rockovou hvězdu – rozevlátým stylem, pohotovou reakcí na každý argument, znalostí popkultury –, ale postupně přichází o svou auru i nedotknutelnost kněze. Sadistický tvůrce naplní příslib názvu do puntíku… Film stojí na nejapném konceptu sebenaplňujícího se proroctví: hrdina dostane od anonymního člena komunity posledních sedm dní života, než bude zabit za hříchy církve (znásilňování chlapců). Zatímco se samoúčelná lhůta blíží ke konci, hrdina dělá to co obyčejně, stará se o svou obec. Že tvůrce jeho profesní imperativ použije proti němu, je důkazem zbabělosti jeho kata a velkým hříchem filmu. Jako „černý film“ nemá morálku, boří poslední dramaturgické tabu a jen v epilogu povolí smyčku svého cynismu náznakem spásy. V souladu se zbytkem filmu se jedná o vylhaný, svévolný obrat… V brutálně nivelizující vizi světa je idealista obviněn z pokrytectví a jeho opaku – ďábelskému manipulátorovi, tvůrcovu alter egu – se dostane duchovní pomoci od té nejméně uvěřitelné postavy. [viděno na kanálech Cinemax]
Toto "obludárium" se odmítá napravit a na bludný kruh hrdinových návštěv reaguje s rostoucí agresivitou. Kněz zpočátku připomíná rockovou hvězdu – rozevlátým stylem, pohotovou reakcí na každý argument, znalostí popkultury –, ale postupně přichází o svou auru i nedotknutelnost kněze. Sadistický tvůrce naplní příslib názvu do puntíku… Film stojí na nejapném konceptu sebenaplňujícího se proroctví: hrdina dostane od anonymního člena komunity posledních sedm dní života, než bude zabit za hříchy církve (znásilňování chlapců). Zatímco se samoúčelná lhůta blíží ke konci, hrdina dělá to co obyčejně, stará se o svou obec. Že tvůrce jeho profesní imperativ použije proti němu, je důkazem zbabělosti jeho kata a velkým hříchem filmu. Jako „černý film“ nemá morálku, boří poslední dramaturgické tabu a jen v epilogu povolí smyčku svého cynismu náznakem spásy. V souladu se zbytkem filmu se jedná o vylhaný, svévolný obrat… V brutálně nivelizující vizi světa je idealista obviněn z pokrytectví a jeho opaku – ďábelskému manipulátorovi, tvůrcovu alter egu – se dostane duchovní pomoci od té nejméně uvěřitelné postavy. [viděno na kanálech Cinemax]