31. srpna 2015
POSEDLOST (Andrzej Zulawski, 1981)
Zulawského filmy působí pudověji než většina uměleckých filmů. Východiska jsou ještě střízlivá (v případě POSEDLOSTI manželská krize), ovšem
mantinely možného se postupně rozšiřují. Iracionalita, tabuizovaná jednání
(ztráta zájmu o dítě, chronický nepořádek, sebepoškozování)
vycházejí z hlubiny postav. Tvůrce vnitřní temnotu neprosvětluje
psychoterapií, nechá postavy slepě jednat. Důvodem jejich jednání není agrese, ale obrana před vnějším tlakem. Zatímco novější VĚRNOST, záměrně
přepjaté melodrama, nechalo své postavy reagovat na ekonomický nátlak uměleckou a
jinou akcí (fotografování jako obsedantní sebeobrana), v tělesném hororu
POSEDLOSTI se žena snaží utéct ze svazku s mužem, typem chladného operativce, a noří se do temnoty (muž ji následuje). Sebezničení znamená znovuzrození, proměnu osobnosti v její "pravé" já.
Dojem pudovosti umocňuje Zulawského snímání a výběr hudby. Ve VĚRNOSTI jde zejména o ataky agresivních rytmů a prudkých jízd kamery v akčních
scénách, ve kterých se ventiluje nashromážděná frustrace. POSEDLOST více zdůrazňuje
panoptikální efekt: pohyb kamery sledující hrdinu v jeho asertivním pronikání prostorem evokuje rozpínavost jeho akčního rádia; širokoúhlý objektiv z něj dělá maniakální postavu, která se v rozšířeném prostoru neztrácí, jedná v něm. Pro úzkostnou ženu je šílenství nutností, pro akčního muže příležitostí... Polanského NÁJEMNÍK též problematizoval zkušenost
emigranta se Západem, ale jeho temnota se držela v „bezpečí“ autobiografie; Zulawského temnota je závratná (rozdvojení osobnosti, motiv dvojníka). POSEDLOST lze vnímat jako provokaci ošklivostí (vražda na pánském toaletě,
tělesná agónie hrdinky v metru), výsměch (jízlivý obraz němectví), kritiku
společenské kontroly (hrdinovo povolání špióna). Tón filmu na pomezí výsměchu a soucítění dobře
vystihuje dvojice homosexuálních soukromých detektivů… Iracionalita je drogou v latentně násilné, nesvobodné společnosti (hydra
bulvárního průmyslu ve VĚRNOSTI), proti níž tradiční instituce (vysoká kultura
a manželství tamtéž) neskýtají žádnou ochranu. [viděno na DVD z půjčovny
Radost]