Bratři
Tavianovi navazují na poetiku NOCI SVATÉHO
VAVŘINCE. Na jedné straně stojí oblast bezpečného
snění (nostalgie, romantiky), jíž představuje
Hollywood, ve kterém dva bratři, potomci nejlepší
italské tradice uměleckého řemesla, vytvoří
slony pro Griffithovu INTOLERANCI. Ale ani filmový průmysl a
Amerika nedokáží zvrátit zlý osud, který
v případě bratří – ekonomických emigrantů
– určuje „kletba“ mající počátek už v
jejich dětství: dokud si budou rovni, nebude mezi nimi
závist. Varování jejich otce rozvedou tvůrci do
absurdně symetrického uspořádání poměrů
obou bratří, kteří společně žijí, společně
pracují, současně se zamilují do svých dívek,
tanečnic z filmového komparzu, mají totožné
stoly ve společné kanceláři, současně se ožení
a jejich ženy současně otěhotní.
Tavianovi neusilují o realismus. Jejich podobenství
má skutečný dějinný základ, ale je
geograficky flexibilní: v okamžiku jejich amerického
vrcholu přijíždí za hrdiny otec, po jejich
rozkolu se oba scházejí na bojišti první
světové války, přestože v případě jednoho z
nich není vůbec zřejmé, co ho tam z Ameriky přivedlo. Zvrat štěstěny působí jako tvůrci vnucené proroctví: dokonalá symetrie nemůže vydržet věčně,
barbarská válka je pouze vyústěním soukromé tragédie, která "nespravedlivě" stihne jednoho z bratrů. Film má tavianovsky průzračnou vlasteneckou
linii (zásluhy Italů za románský sloh, vliv
CABIRIE na INTOLERANCI, nejlepší z pavilónů světové
výstavy v San Franciscu); nelze se tedy divit, že hrdinové
jsou osudem vrženi zpět na italskou frontu. Výsledkem je
tragické delirium, dosahující zdrcujícího
účinku za použití „sloních“ prostředků.
Hrdinové natáčejí umírání
na kameru na pozadí věčné architektury; umírající
Italové jsou nesmrtelní... Dané míře
obecnosti odpovídá i styl kladoucí důraz na
celkové záběry, typicky s námětem (kvazi)rodinných společenství usazených u
dlouhého stolu. Stůl pojme dva do jisté míry
soupeřící významy: opozici a jednotu. Mírné napětí mezi otcem bratrů a Griffithem, dvěma mistry různých
tradic, skončí jako pocta druhého prvnímu.
[viděno
na kanálech ČT]