Film střídá šest tváří Dylana v neustálé volné montáži, připomínající
kontrastní plochy Haynesova raného filmu JED; byť po stránkách formy a
reprezentace "jinakosti" působí přece jen uhlazeněji. Film má svůj
střed - segment s Blanchettovou, kdy se Dylanův obraz začal lámat -, ale má také začátek a konec. Ty představují archetypy, které umělec čerpal z amerických
dějin protestu: začátek značí nostalgická projekce do radikálních třicátých
let, protestních písní Woodyho Guthrieho, konec vytyčuje melancholická fantazie
s postavou Billyho Kida. Na začátku stálo dítě (nadaný černošský chlapec), na konci stojí kmet na konci světa; nadčasové
kořeny Dylanovy osobnosti doplňuje tvář prokletého básníka. Jiné tváře představují
časově ohraničená, přechodná údobí ve vývoji umělce: nejméně prostoru dostane Bale,
mechanický chameleon, jako folková hvězda. Právě v Blanchettové tváři se umělcovy dobové kauzy spojí s věčností
umělcova hledání… Tvar filmu - mihotání tváří - mi
přišel více intuitivní než metodický, jako by Hayes natočil svůj
nejpřirozenější film a nejotevřenější obraz Ameriky. [viděno na DVD z půjčovny Radost]
14. července 2015
BEZE MĚ (Todd Haynes, 2007)
V době, kdy Haynesovi začal být souzený jeho relativně bezpečný
"chlívek" ve filmovém průmyslu - variace na klasické ženské melodrama
(naposledy CAROL) –, se tímto filmem vrátil ke svým experimentálním
počátkům. K filmům, v nichž vířily identity a znaky. Namísto obvyklého ostnu
homosexuální transgrese uplatnil v dylanovském projektu alespoň „změnu pohlaví“
v podobě obsazení herečky Blanchettové do jedné ze šesti tváří umělce. O
sexualitu zde tolik nejde: segment natočený v luxusní černobílé zachycuje
Dylana v okamžiku radikální proměny jeho veřejného obrazu, obtěžkaného představami
těch, kteří z něj chtěli mít folkového spasitele. Nový Dylan – konfliktní, prchavý,
hledající chameleon - utíká před jasně definovanými a předvídatelnými rolemi
umělce a muže (antipatie vůči múze zvané Coco).