18. března 2015

LÍZA (Marco Ferreri, 1972)

VČELÍ KRÁLOVNA se odehrávala v běžných, byť čím dál vyšinutějších kulisách města; kulisa LÍZY je – s výjimkou městského intermezza – vyšinutá od počátku a patřičně obecná: prázdný ostrov. Na něm se odehraje „experiment“ mezi mužem, ženou a psem. Psa, věrného přítele muže na útěku před lidmi, žena odstraní, aby nahradila jeho místo v životě muže… LÍZA potvrzuje Ferreriho „svérázný“ pohled na ženy: podezíravý, přezíravý, pokřivený. Jeden rys je očištěn od jiných a zveličen. Přesto v modelovém vztahu panuje větší rovnováha než v případě VČELÍ KRÁLOVNY. Muž se jeví být ve vztahu tím dominantním, ale de facto závisí na rozhodnutích ženy. Submisivnost je její strategie... LÍZA vykazuje znaky podobenství: modelová situace se odehrává v modelovém prostoru, do kterého tvůrce pouští jen významotvorné vetřelce; na něco poukazují, ale na děj nemají vliv (vojáci cizinecké legie, Němec, který si nárokuje plody olivovníku zasazeného za války, příslušníci Hare Krišna).

Na rozdíl od některých podobenství si film udržuje poměrně nízký profil – je spíše hříčkou. Záměr za podobenstvím není tak průhledný, film nepůsobí mechanicky, spíše vágně. Povaha vztahu mezi mužem a ženou je zřejmá, smysl širších společenských souvislostí méně. Zřejmě slouží jako indicie, které mají odpovědět na tajenku muže – navenek pasivního, protože jeho klíčový akt (útěk z města) se odehrál před začátkem vyprávění. Na rozdíl od VČELÍ KRÁLOVNY se zdá být muž skutečným důvodem k bytí filmu – jsou Mastroiannim ceněné zuby příznakem psychózy? Jeho neschopnost vyrovnat se s vetřelci – odmítne se zastat legionáře, bitého ostatními za pokus o útěk, není schopen odporu proti arogantně svéhlavému Němci – naznačuje, že jeho azyl je jen komfortní zónou úniku před angažováním se. Jeho svět dostává trhliny směšnosti, ale sám film nijak směšný není. Ani se nezdá být úplně důležitý; to podstatné se už stalo, nebo se teprve stane. Po návratu do města a k politice. [viděno na kanálech ČT]