Srovnejte to
s Vláčilem a majestátním nájezdem kamery vzduchem na dveře mlýna; tento
prvek se v ĎÁBLOVĚ PASTI objeví třikrát, pokaždé v souvislosti s
„nájezdem“ nepřátel mlynářské rodiny, ale nikdy doslova. Pohyb kamery nepředstavuje
fyzický pohyb konkrétních postav, přesahuje je. Nemluvě o scéně, jejímuž úvodu
udává hypnoticky zlověstný rytmus pohyb kamery, která je upevněná na pohybující
se čepeli kosy. Pohyb kamery určuje hmota, ale bez zjevné motivace: nepatří subjektu,
nic neznamená. Vláčilova kamera může být manýristická, ale na rozdíl od té
Kachyňovy tvoří samostatnou, expresivní kvalitu filmu. U Kachyni kamera sugeruje,
šmíruje. Malá autonomie kamery jako by souvisela s bezvýchodností Procházkových
scénářů, jejichž postavy vláčí okolnosti – oproti pohádkovému vyznění Vláčilova
filmu. Na jedné straně materie, na druhé prozřetelnost. [viděno na ČT]
13. ledna 2015
ĎÁBLOVA PAST (František Vláčil, 1961)
Srovnávám raný
Vláčilův film s filmy dvojice Kachyňa-Procházka (KOČÁR DO VÍDNĚ, NOC
NEVĚSTY, UCHO), jejichž odkazu lichotí duch doby druhé poloviny šedesátých let
– byly kanonizovány. Filmy obou spojuji proto, že je nedávno vysílala Česká
televize, mnoho společného jinak nemají. Pokud se filmy Kachyni odehrávají v minulosti,
je mnohem méně minulá a mýtická než u Vláčila. Podnětný rozdíl ale shledávám v
jejich stylu. Kachyňovy filmy styl mají, ale je to na můj vkus styl doslovný,
styl násilného „impresionismu“ – typicky se jedná o časté užívání subjektivní
kamery (v UCHU téměř výlučně ve vzpomínkách hrdiny na stranický večírek). Kamera
představuje pohled (např. klíčovou dírkou) či pohyb postavy (hrdinka
rozhlížející se po okolí v KOČÁRU DO VÍDNĚ), nebo plní konkrétní popisnou
roli (v témže filmu kamera poodjíždějící mimo cestu na detaily hrdinkou odhozených zbraní).