31. ledna 2015

OBCHODNÍ DŮM (Mario Camerini, 1938)

Letos věnovalo Filmové muzeum ve Vídni tradičně italský leden Vittoriu De Sicovi, jedné ze základních „institucí“ italského filmu. Nyní tedy De Sica poprvé – jako herec… Mario Camerini je cinefily typu Kehra i „oficiálním“ historikem italské kinematografie Peterem Bondanellou považován za jednoho z nejvýznamnějších tvůrců komerční italské kinematografie za Mussolliniho. Camerini točil romantické komedie, jak je známe i z československé kinematografie té doby: městské, lidové, sentimentální, mírně satirické. De Sica vděčil Camerinimu za svou hereckou slávu 30. let. Ve filmu OBCHODNÍ DŮM hraje svůj obvyklý typ „dobrého chlapce“ – mladého muže z pracující třídy, pohledného, dobrého, nepočítaje v to tradiční italský kolorit lidové vypočítavosti (hrdina předstírající zranění kvůli náhradě škody).

OBCHODNÍ DŮM je v první polovině romantickou komedií, ve druhé pak moralistním dramatem s prvky thrilleru. Projeví se zde meze představivosti „dobrého chlapce“ i konzervativní měšťanské společnosti: v obchodním domě se krade! Podezření padá na prodavačku, snoubenku hrdiny, který ji zavrhne, dokud není očištěna. Přitom Camerini dokáže subtilně evokovat iluzivní okraje zápletky, například v motivu „sněžného expresu“, který odváží muže a ženu do lyžařského resortu – kvůli zachování jednoty místa města nezobrazeného –, a po návratu (střihu) jsou již snoubenci. Ale jako komediograf zachází Camerini s rekvizitou obchoďáku méně nápaditě než Chaplin nebo bratři Marxové; na prvním místě stojí čistý morální štít. Úzkoprsosti fašistického režimu odpovídá i neprostupnost třídní stratifikace (svádění hrdinky nadřízeným, filmem kriminalizovaným), stejně jako závěr, v němž před dvěma romantickými páry, stvrzenými happy endem, defiluje ve výloze instalace panenek-děťátek. Rodina jako základ státu. Historik Bordanella čte výjev i satiricky – rodina jako základ konzumu –, ale takový soud považuji spíše za ahistorický. [viděno ve vídeňském Filmovém muzeu]