Zatímco ale Welles
kladl důraz na téma lži za kultem osobnosti, je pro Radoka klíčovým prvek
inscenace („lži“) jako hledání pravdy. ŠACH MAT se velmi inspirativně pohybuje
po ose rekonstrukce – retrospektiva – inscenace. Rekonstrukce (předvádění
minulosti v současnosti) se plynule mění v retrospektivu (projekci
minulosti); televizní štáb a svědkové při rekonstrukci úzkostlivě trvají na zachování
každého detailu z minulosti, rekonstrukce se beze švu propadne do minulosti, když
se na scéně objeví sám Čentovič, ač aktuálně nezvěstný. Nakonec se vracíme opět
do současnosti, k inscenaci – velkého šachistu v „retrospektivě“
představuje herec Hrušínský, ostatně jako doposud, jenže tentokrát přiznaně.
Drama je zcizeno, ale v přímém přenosu se vyjevuje pravda. Hrušínsky jako
představitel Čentoviče, tedy Čentovič sám, se poprvé ve filmu ocitá
v současnosti, aby byl konfrontován jednou z postav „pozůstalých“.
Velikán se musí zodpovídat a zastydět. [viděno na ČT; DVD součástí katalogu
k již skončené výstavě Radok 100]
28. ledna 2015
ŠACH MAT (Alfréd Radok, 1963)
Radokova světovost
se vyjevuje v tomto malém klenotu televizního archívu. Už tím, že je
prehistorickým příkladem mystifikačního dokumentu – u nás mu někteří po
anglicku říkají mockumentary –, budiž příkladem toho, že Radok byl
v českém prostředí „někde jinde“. Paralela s Wellesem se může zdát
nadnesená, potažmo reduktivní vůči oběma tvůrcům, ale i v tomto případě se
nabízí, i když vzhledem k televizním podmínkám spíše tematicky než
stylisticky. Film detektivně pátrá v minulosti, v archívech a rozhovory
se svědky, po tajemství velkého osudu; Hrušínského jugoslávský velmistr šachu
Čentovič by mohl být jedním z Wellesových padlých velikánů…